ادغام ژانرها (گونه ها) در سینمای امروز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده بابک رستمی قراگوزلو
- استاد راهنما محمد شهبا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پس از تولد سینما در بیش از یک قرن پیش، کم کم با گسترش آن و رویکرد آن به قصه گویی، انواعی از قالب ها برای تعریف قصه ها شروع به شکل گیری کرد. شرکت های بزرگ فیلمسازی به منظور کسب درآمد بیشتر و جلوگیری از ورشکستگی، اغلب به دنبال فرمولهایی بودند که موفقیت آنها در میان تماشاگران یک فیلم، از پیش تأیید شده بود. همین امر باعث بوجود آمدن ژانرهای مختلف در سینما شد. چراکه با کشف علاقه مخاطبان و تکرار در ساخت یک نوع فالب داستانگویی، آن قالب تبدیل به ژانری جا افتاده می شد. پس از گذار از آن مرحله، در دهه های اخیر با ورود پست مدرنیسم و اینکه سینما در بسیاری از کشورهای سینماخیز به شکل یک صنعت پولساز در آمده است و در عین حال، قصه های ساده دیروز دیگر مخاطبان زیاد ندارند، قالبهای جدیدی از داستانگویی برای جذب مخاطب بیشتر و همچنین اعتلا و تبلور خود صنعت و هنر سینما و همچنین گاهی بدلیل شرایط خاص اجتماعی یا سیاسی (مثلاً درگیری یک کشور در جنگ یا رکود اقتصادی و غیره) شکل گرفتند که اینها ترکیب کردن عناصری از ژانرهای مختلف با هم بودند که هم طیف وسیعتری از مخاطبان با سلیقه های مختلف را به خود جذب می کردند و هم سینما را وارد مرحله جدیدی از رشد خود نمودند. در این فرایند، عناصری از یک ژانر باید به گونه ای در کنار عناصری از ژانر دیگر قرار می گرفت که هم زیبایی شناسی سینمایی را حفظ می کرد و هم فضای هر ژانر را بدرستی به تصویر می کشید و هم اینکه مخاطب را با ظرافت در بین هر فضا منتقل می کرد. به همین دلیل، برخی فیلمسازان با بی توجهی به این موارد، در فیلمهای چند ژانری موفق نیستند و برخی نیز با دقت صحیح، فیلمی خارق العاده با مخاطبانی فراوان می سازند. اما پدیده ادغام ژانر به همین جا ختم نمی شود بلکه این پدیده، علاوه بر دستاوردهای اجتماعی اش، بر روی خود روشهای فیلمسازی، مثل کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، فیلمبرداری و غیره نیز نسبت به فیلمهای تک ژانری، تأثیر قابل توحهی می گذارد. در مجموع، ادغام ژانرها در سینما که متأثر از پست مدرنیسم و کارگردانهای بنام آن مثل تارانتینو، برتون، برادران کوئن و غیره نیز می باشد، پاسخی به نیازهای توسعه یافته و پیچیده تر مخاطبان امروزی است که سینما را وارد مرحله جدیدتری از حیات خود کرده است.
منابع مشابه
«تجربۀ تهران»: تصویر تهران در فیلمهای نسل امروز سینمای ایران
مقالۀ حاضر به مطالعۀ بازنمایی شهر تهران در آثار فیلمسازان نسل متأخر سینمای ایران اختصاص یافته است. در این پژوهش، با تأکید بر مفهوم ذهنیت نسلی، بر این پرسش تأمل میکنیم که کارگردانان دهههای هشتاد و نود سینمای ایران چه ذهنیتی دربارۀ تهران دارند و در آثار خود به نمایش گذاشتهاند. بدینمنظور، فیلمهای بهنمایشدرآمده از کارگردانان نسل چهارم سینمای ایران که از بستری شهری برخوردارند، انتخاب شدهاند...
متن کاملتصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائهشده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریههای بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاههای صاحبنظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح میشود. برای گر...
متن کاملبررسی خصوصیات بنیادی سینمای تکنوآر
تحقیق پیش رو به بررسی ویژگیها و خاستگاههای سینمای تکنوآر میپردازد. این ژانر فرعی، از ادغام فیلم نوآر با گونهی علمیتخیلی در دههی 80، همزمان با رواج خصوصیات پستمدرنیستی در هنرها، شکل گرفت. سینمای تکنوآر، علاوه بر این که مصداق خوبی برای ترکیب ژانرها و سبکهاست، برخی از مفاهیم کلیدی پستمدرنیسم را نیز به خوبی بازتاب میدهد. بر همین اساس این تحقیق سینمای تکنوآر را، با هدف شناخت برخی خاستگاهه...
متن کاملتفکر انعکاسی نیاز امروز دانشگاه ها: یک دیدگاه و تجربه
امروزه متخصصان مراقبت های بهداشتی در یک سیستم پیچیده در حال تغییر فعالیت میکنند و به روزرسانی مداوم دانش و مهارت در آنها ضروری است. آماده سازی این متخصصان نیازمند قابلیتهای پیچیده آموزشی است (1). انعکاس (Reflection) یک فرایند ذهنی است که طی آن اطلاعات و تجربیات جدید با دانش موجود و مدل های ذهنی ادغام شده و موجب یادگیری فعال می شود (2). تفکر انعکاسی (Reflective Thinking)، فرصتی را جهت بهبو...
متن کاملتصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائه شده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریه های بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاه های صاحب نظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح می شود. برای گر...
متن کاملتحلیل روایی دگرگونی ارزش ها، هویت ها و سبک های زندگی در سینمای بعد از انقلاب
تامل جامعه شناختی در روایت های سینمایی تحولات اجتماعی، در سه بعد ارزش ها، هویت ها و سبک های زندگی، در ایران پس از انقلاب دغدغه محوری این پژوهش است. چارچوب مفهومی پژوهش نخست موضع آن را درباره تعامل اثر هنری و جامعه تبیین می کند و سپس مضامین میانجی تحقیق، یعنی تحول ارزش ها و هویت ها و سبک های زندگی را مفهوم پردازی می کند. روش شناسی تحقیق، کیفی است: نخست با بکارگیری روش «تحلیل روایت نشانه شناختی»،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023